Thuasne recovery socks UP – Bijdrage van dr. Rose Minke

Als extra test lieten de Keurmeesters nieuwe aanwinst, de pas gepromoveerde, dr. Rose Minke de compressiekousen van Thuasne uitproberen. Hieronder zijn haar ervaringen te lezen.

Rose Minke Thuasne

Herstelkousen. Klik op de foto om op de website van compressiekousverkooppunt http://www.up-running.nl te komen.

De belofte:

De recuperatiekous wordt gedragen na inspanning. Dankzij diens degressieve compressie (maximale druk aan de enkel, die verminderd tot aan de kuit) draagt ze bij aan de stimulans van de aderlijke terugkeer en bevordert zowel de fase van de spierrecuperatie als de vermindering van de spierpijnen. Dankzij circulair breiwerk geven ze homogene compressie, dankzij een ademende vezel voert het transpiratie af, dankzij een antibacteriële behandeling beperken ze de ontwikkeling van lichaamsgeurtjes, gemak van het rijgen dankzij de anatomische vorm van de kuit, draagcomfort dankzij anti-wrijf naden, degressieve compressie, stimulans van de aderlijke terugkeer, eliminatie van melkzuren, vermindering van spierpijnen, gemak spierrecuperatie.

Onderzoek:

Inmiddels is er veel onderzoek gedaan naar het gebruik van compressiekousen in de sport en topsport. Het lijkt bijvoorbeeld dat bij trail running met compressiesokken kort na de inspanning de ervaren spierpijn minder is en de spieren nog beter functioneren. Hardlopers lijken er beter door te presteren en minder spierpijn te hebben daags na inspannen. Over het effect van het dragen van compressiesokken na inspanning is veel minder bekend. Maar ook dit zou spierzwelling en spierpijn verminderen, melkzuur sneller laten verdwijnen en invloed hebben op de lichaamstemperatuur.

De bevindingen:

Wij als Keurmeesters testen de recovery sokken. We willen het goed doen, dus trekken we ze een maand lang na elke inspanning aan. Praktisch gezien lijkt er iets aan de gebruiksaanwijzing te ontbreken. Vragen komen op als: Wanneer trek je ze aan? Hoelang draag je ze? Kun je er ook mee slapen? Wat als je herstel van hardlopen plaatsvind op de skipiste al skiënde. Wordt mijn herstel verkort? Wat als je spierpijn hebt in je hele been, van boven tot onder? Kun je ze niet al meteen dragen, tijdens training op de baan of tijdens de wedstrijd? Hoevaak moet ik ze wassen? En nog belangrijker: wat zeggen je collega’s..

Wij testen ze onder al deze condities. Hierbij een aantal van de antwoorden:

  1. Tijdens het slapen kun je ze gerust aanhouden. Maar de zware mate van spierpijn van de wedstrijddag is bij ontwaken helaas niet compleet verdwenen. Wellicht kun je bij spierpijn over je hele lijf, beter een sportmassage nemen, dan te vertrouwen op de recovery socks reikend tot knie-hoogte.
  2. Je kunt er ook prima mee skiën. De compressie van de sokken geven je het gevoel laten je het knellende gevoel van skischoenen snel vergeten. Door de gladheid van de sokken, heb je meer bewegingsvrijheid in je skieschoenen.
  3. Tijdens de baantraining kun je ze aandoen, maar de recovery sokken zijn er niet voor bedoeld. De wrijving onder de voetzolen word wat groot en leidde tot pijnlijke, rode voetzooltjes. Thuasne heeft daar een andere sok voor op de markt: De compressie-sleeve UP. Welke bestaat uit een andere samenstelling.
  4. Tijdens wedstrijden leveren ze voldoende snelle tijden op. Maar significante verbetering van resultaten is lastig meetbaar.
  5. Na een dagje dragen is de frisse geur er een beetje uit. Ondanks de antibacteriële werking zou ik ze om de dag wel wassen, afhankelijk van hoelang je ze draagt.
  6. De heersende opinie onder collega’s is dat het geen gezicht is om de compressiekousen gewoon aan te houden. Maar gelukkig valt het gemiddeld 1 op 100 collega’s maar op dat je ze aanhebt 😉

De Recovery Socks UP’ werden via Up Running beschikbaar gesteld.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Diversen, Hardloopkleding

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s